Dört yıldır farklı temalarla hayata geçirdiğimiz, zaman ve mekandan bağımsız bir sanat deneyimi sunan ‘Duvarları Olmayan Müze’ dijital sanat platformunun dördüncü sergisi ‘Varmak Üzere’, 11 Şubat Salı günü Pera Müzesi’nde yapılacak lansman etkinliği ile yayına girecek. Etkinliğe katılmak için kaydolabilir ya da sergi web sitesinden, Facebook ve Youtube'dan canlı olarak izleyebilirsiniz.
Etkinlikte, İngilizce-Türkçe simultane ve Türkçe işaret dili çevirisi olacaktır.
#herkesiçinsanat
Sergi Hakkında:
Varmak Üzere: British Council Koleksiyonu, Türkiye, Gürcistan ve Ukrayna’dan eserlerle hazırlanmış bir dijital sergi
Küratörler: Teona Burkiashvili, Tatiana Kochubinska, Seyhan Musaoğlu
İzleyiciyi dairesel bir yolculuğa çıkaran üç bölüme ayrılan sergi, bir yandan hayatlarımıza ve insan olmanın anlamına ışık tutarken, diğer yandan da siyaset ve duygular çarpıştığında ortaya çıkan fiziksel ve ruhsal hareketlenmelerin çağdaş insanı nasıl etkilediğine dair bir içgörü de sunmaktadır.
Sanatçılar
Öykü Aras, Terry Atkinson, Luna Ece Bal, İrakli Bugiani, Vajiko Chachkhiani, Marc Chaimowicz, Bernard Cohen, Leman Sevda Darıcıoğlu, Suki Dhanda, Jimmie Durham, Tracy Emin, Yaroslav Futymsky, Leyla Gediz&İnci Furni, Tamar Giorgadze,,Oleg Golosiy, Oli Golub, Natela Grigalashvili, Richard Hamilton, Mona Hatoum, Rita Khachaturiani, Ansel Krut, Sasha Kurmaz, Valery Lamakh, Langlands&Bell, Richard Long, Gareth Mcconnell, Paul Nash, Maia Naveriani, Cornelia Parker, Ceren Saner, Dmytro Starusiev, John Stezaker, Ali Emir Tapan, Ayça Telgeren, Anna Zvyagintseva
Etkinlik programı
13.30-14.00 Kayıt
14.00-14.10 Açılış konuşması – Cherry Gough, British Council Türkiye Direktörü
14.15-14.45 Panel: Varmak Üzere
Moderatör: Claire De Braekeleer, British Council Bölgesel Sanat Direktörü
Konuşmacılar: Teona Burkiashvili, Tatiana Kochubinska, Seyhan Musaoğlu
Claire De Braekeleer'ın moderatörlük yapacağı bu panelde küratörler, sergi konseptini sunmalarının yanı sıra Duvarları Olmayan Müze dijital sergisi için iş birliği yapmanın güçlüklerini nasıl aştıklarını, daha erişilebilir olmak için hangi adımların atıldığını ve bu süreçte neler öğrendiklerini ele alacaklar.
14.45-15.00 Ara
15.00-16.00 Panel: Dijital ve Sanata Erişim
Moderatör: Su Başbuğu, British Council Türkiye Sanat Müdürü
Konuşmacılar: Victoria Ivanova, Serpentine Galerisi Araştırma ve Geliştirme Platformu (Birleşik Krallık), Lera Polyanskova, Shukhliada Dijital Sanat Mekanı (Ukrayna), Khatia Tchokhonelidze, In-Between Conditions (Gürcistan)
Bu tartışma; Gürcistan, Birleşik Krallık ve Ukrayna'dan örneklerle, sanat kurumlarının hem fiziksel mekanlarına hem de internetteki varlıklarına erişimi artırmak için dijitali kullanma pratiklerine odaklanacak. Katılımcılar, seyirci deneyimi çerçevesinde, sanatın, dijitalin ve fiziksel mekanın nasıl kesiştiğini, teknolojinin buradaki görevini ve ilklim meselesiyle nasıl ilişki kurduklarını tartışacaklar.
16.00-16.15 Ara
16.15-17.00 Konuşma: Yaratıcı Endüstrilerde Kapsayıcılık ve Erişim
Konuşmacı: Abid Hussain, İngiltere Sanat Konseyi Çeşitlilik Direktörü
Moderatör: Su Başbuğu
Abid Hussain, İngiltere Sanat Konseyi'nin İngiltere'de daha kapsayıcı ve erişilebilir bir sanat ve kültür ortamı geliştirmek için yaptığı çalışmaları aktaracak ve aynı zamanda, kurumun 2020-30 dönemindeki yeni on yıllık stratejisi de dahil olmak üzere, çeşitli politika ve finansman örneklerini paylaşacak.
Konuşmacı biyografileri:
Claire de Braekeleer, British Council Bölgesel Sanat Direktörü British Council’ın Orta Asya, Güney Kafkasya, İsrail, Rusya, Ukrayna ve Batı Balkanlar’da 15 ülkedeki sanat faaliyetlerinin stratejik yönetimini gerçekleştirmektedir. 2014 – 2017 yılları arasında British Council Mısır’ın İş Geliştirme Direktörlüğü’nü yürüten de Braekeleer, bundan önce British Council Rusya’nın Sanat Direktörü ve Genel Müdür Yardımcısı olarak görev almış, Eğitim, İngilizce ve Sanat alanlarındaki programlarına liderlik etmiştir. Kariyerine British Council’ın Londra’daki Yaratıcı Ekonomi ekibinde başlamış ve 50 ülkeden yaratıcı girişimciler için bir destek programı olan Genç Yaratıcı Girişimci ödüllerini yönetmiştir. Claire, yüksek lisansını King’s College Londra’da Kültürel ve Yaratıcı Endüstriler alanında tamamlamıştır.
Gürcistan doğumlu Teona Burkiashvili, sanat ve küratörlük çalışmalarına Birleşik Krallık’ta devam etmektedir. 2007 yılında Tiflis Sanat Akademisi'nden mezun olan Burkiashvili, eğitimine LUCA School of Arts and Design’da ve daha sonra Central Saint Martins College'da ve Londra’da bulunan University of the Arts’ta devam etmiştir. Temel sanat pratiği, rastgele, gündelik, anlık, hayali ve görsel materyaller üzerine odaklanmaktadır. Resim, hareketli imajlar, reklamcılık, sanat eğitimi ve felsefe alanlarına ilgi duyan Burkiashvili, çokdisiplinli bakış açısına ve transmedya temelli bir metodolojiye sahiptir. Bağımsız bir sanatçı ve küratör olarak, Gürcistan, Belçika ve Birleşik Krallık’ta aktif olarak, çeşitli uluslararası proje ve sergiler üzerine çalışmaktadır. Projeye katılmadan önce Gürcistan'da British Council tarafından yürütülen AB-Doğu Ortaklığı Kültür ve Yaratıcılık Programı’nın ortakları arasında yer almıştır.
Tatiana Kochubinska, Ulusal Güzel Sanatlar ve Mimarlık Akademisi’nin Sanat Tarihi ve Sanat Yönetimi Bölümü’nden mezun olmuştur. Profesyonel kariyerine, 2006'dan 2011'e kadar araştırmacı ve küratör olarak çalıştığı Kiev Rus Sanatı Müzesi'nde başlamıştır. 2010 yılında Institut für Auslandsbeziehungen (Uluslararası İlişkiler Enstitüsü) desteğiyle Neuer Aachener Kunstverein'de (NAK, Aachen, Almanya) stajyerlik yapmıştır. 2012-2014 yılları arasında Kiev’de bulunan PinchukArtCentre’ın düzenlediği Küratöryel Platform çalışma programına katılmıştır. 2019'dan beri bağımsız bir küratör ve yazar olarak çalışmaktadır. Başlıca uzmanlık alanı Ukrayna çağdaş sanatıdır. 2016-2019'da Ukrayna modern sanatının dijital bir arşivini oluşturmayı amaçlayan PinchukArtCentre'ın Araştırma Platformu'nun küratörlüğünü yapmıştır. Araştırma Platformu kapsamında Kiev işgal evi grubu Parcommune’e ithaf edilen PARCOMMUNE. Place. Community. Phenomenon kitabını hazırlamıştır.Kochubinska’nın küratörlük çalışmaları, Sovyet geçmişini bugünün toplumu ile ilişkilendirerek sorumluluklar, hafıza ve travma üzerine yoğunlaşmaktadır. Bu yaklaşımının izini, Guilt (Suçluluk) (2016), Anonymous Society (Anonim Toplum) (2017) ve Motherland on Fire (Alev Almış Anavatan) (2017) gibi bir dizi sergide sürmek mümkündür. 2015 ve 2018 yıllarında PinchukArtCentre Ödülü'nün ve 2019'da 58. Venedik Bienali'nin yan etkinliği olarak düzenlenen Gelecek Nesil Sanat Ödülü'nün ve FGAP@Venice'in küratörlüğünü yapmıştır.
Ses ve performansa odaklanan sanatçı ve küratör Seyhan Musaoğlu, bunların yanı sıra, inovatif diyalog ve kolektif ruha odaklanan bağımsız bir sanat alanı olan Space Debris'in kurucu direktörü ve küratörüdür. İzleyicinin olağan kısıtlamalarına meydan okuyarak sergi alanı ile bu alanın içindeki insanlar arasındaki ilişkiyi irdeleyen, akıcı bir deneyim yaratmaya odaklanmaktadır. Lisans eğitimini Brandeis Üniversitesi’nde Güzel Sanatlar ve Tiyatro alanında yüksek şeref derecesiyle bitiren Musaoğlu, Güzel Sanatlar Yüksek Lisansı’nı New York’taki Parsons The New School of Design, Art, Media and Technology’de tamamlamıştır. Musaoğlu, uluslararası arenaya da adım atarak Boston, New York, İstanbul, Tokyo ve Curitiba gibi şehirlerde disiplinlerarası çalışmalarını sergilemiştir. Güzel Sanatlar Yüksek Lisansı’nı tamamladıktan sonra ses ve deneysel gürültü müziği alanında uluslararası iş birlikleri yapmaya başlamıştır. Musaoğlu, 2009 yılında New York'ta ses, yeni medya ve performans festivali {SØNiK} Fest'i kurmuş ve küratörlük sahnesine ilk adımını atmıştır.
British Council'a Ağustos 2014'te katılan Su Başbuğu, öncesinde İstanbul'daki Eski Likör Fabrikası Projesi'nde Sanat ve Kültür Müdürü olarak çalışmış, Bilgi Üniversitesi'nde Araştırma Görevlisi, İstanbul Modern'de Fotoğraf Yardımcı Küratörü ve Mixer Sanat Galerisi'nde Danışman pozisyonlarında bulunmuştur. Su aynı zamanda, aylık edebiyat e-dergisi altZine.net ve Türkiye'nin ilk e-kitap yayınevi altKitap.net'in tasarımcısı ve içerik yöneticisidir. Su'nun profesyonel çalışmaları; çeşitlilik ve katılımı temel alan, uzun vadeli etki yaratan ve kapsayıcı uluslararası sanat projeleri geliştirmeyi içermekte ve dijital inovasyona ve bunun kültürel yaşam ve yaratıcı endüstrilerdeki etkilerine tutkuyla eğilmektedir. Su, lisans eğitimini Bilgi Üniversitesi Sahne ve Gösteri Sanatları Yönetimi Bölümü'nde, yüksek lisans eğitimini ise aynı üniversitenin Görsel İletişim Tasarımı Bölümü'nde tamamlamıştır.
Victoria Ivanova Londra'da yaşayan küratör, yazar ve danışmandır. Ivanova’nın çalışmaları sosyo-ekonomik, politik ve kurumsal gerçekleri şekillendiren sistemsel ve altyapısal koşullara odaklanmaktadır. Bu bağlamda, Ivanova çağdaş sanat alanı ve ötesinde politika, finans ve haklara dair yenilikçi yaklaşımlar geliştirmektedir . Kendisi İzolyatsia Gerçek Akış ve Kültürel Stratejiler Bürosu'nun (bux) kurucu ortaklarındandır ve sık sık sanatçı, kurum ve mesleki kuruluşlarla çalışmaktadır. LSE'den 2010 yılında İnsan Hakları alanında yüksek lisans derecesi ile mezun olan Ivanova, ardından 2014 yılında Bard Koleji Küratörlük Çalışmaları Merkezi'nin Küratörlük Çalışmaları Yüksek Lisans programını burslu öğrenci olarak tamamlamıştır. Ivanova'nın Serpentine Galerileri ile iş birliği içinde yürüttüğü uygulama temelli doktora çalışması, ‘Kurumdan Platforma: Ağ Kültürlerinde Örgütsel Yapılar ve Sanat Uygulamaları’ başlığını taşımaktadır. Serpentine Galerilerini sanat ve teknoloji araştırma ağı kanalıyla kurum içi ve kurumlar arası operasyonel prototipleme için bir test sahası olarak kullanan bu araştırmanın asli amacı, çağdaş sanat kurumunun bir boyutunu operasyonel açıdan sektörler arası bir Ar-Ge platformuna dönüştürecek geniş bir dijital strateji geliştirmek ve test etmektir.
Medya ve ses sanatçısı olan Lera Polianskova, Kharkiv Ulusal Sanat Üniversitesi'nde Tiyatro Tarihi ve Teorisi okumuştur. 2004-2009 yıllarında Arabesky tiyatrosunda oyunculuk yapmıştır. 2008’den beri SVITER sanat grubunun ve 2015’ten beri Kararsız Düşünceler Enstitüsü’nün üyesi olan Polianskova, 2010 yılında Kharkiv'deki TEC yaratıcı sergi merkezinin kurucu ve küratörlerinden biri oldu ve 2014'te (Ivan Svitlychnyi ve Max Robotov ile birlikte) bağımsız küratörlük projelerini desteleyen bir sanal sanat platformu olan Shukhliada Sergi Ortamı'nı kurdu. Ukrayna Standı'ndaki 'Parlamento’ adlı projesiyle 57. Venedik Bienali'ne, ve 2018 transmediale Vorspiel festivaline (Berlin, Almanya) katılan.Polianskova, Kiev'de yaşamakta ve çalışmaktadır
Shukhliada sergi ortamı, sanatçılar Ivan Svitlychnyi, Lera Polianskova, Maks Robotov (Ukrayna) tarafından finanse edilen bir küratörlük projesidir. 2008 yılından bu yana sanat pratiği içinde olan bu isimler, sanat mekanlarının azlığı, mali destek eksikliği, kültürün merkezileşmesi gibi sorunlarla mütemadiyen karşı karşıya kaldılar. Bu zorluklar karşısında sanatçılar, küratörlük projeleri için bir platform haline gelecek bir mekan geliştirdiler. Shukhliada bir masa çekmecesi formunda mevcuttur ve sergilenen eserler de onun büyüklüğüne uygundur. Ancak bu maddi gerçekleşme nihai bir sonuç değil, onun sanal ortamda gerçekleşmesi ve varlığı için bir önkoşuldur: İnternet sergiyi temsil etmenin yegane aracı olmuştur. Herhangi bir ekranın boyutlarına ulaşma imkanına sahip bir sergi alanıdır, ancak, kurumsallıktan kapsayıcılığa karmaşık sanatsal ve sosyal meseleleri ele almak için bir ortam sunar.
Khatia Tchokhonelidze ağırlıklı olarak medya sanat araştırmaları alanında çalışmakta ve son üç yıldır küratörlük yapmaktadır. 2018'de Gürcü küratörler Vato Urushadze ve George Spanderashvili ile beraber, medya sanatı, yeni teknolojiler, bilim ve çağdaş kültürün diğer melez biçimlerini harmanlayan bağımsız, disiplinler arası, uygulamaya dayalı In-Between Conditions (Ara Durumlar) adlı platformu oluşturmuştur. Aynı yıl platform, Tiflis'te yeni medya sanatı ve disiplinler arası uygulamalarla ilgili olarak yerel bağlamda mevcut koşulları haritalamak ve araştırmak amaçlı ilk girişim olan bir yeni medya sanat sergisi kurmuştur..
In-Between Conditions, yüksek tempolu teknolojik gelişimin, dijital bilginin geri çevrilemez yayılma sürecinin, zaman ve mekanın sürekli çevrimiçi bağlantısının, medya manipülasyonlarının, ‘sahte haberlerin’, alternatif veya simülasyon gerçekliklerin, insan algısı ve temsil perspektiflerini temelden dönüştürdüğü günümüze dair bir düşünümdür. In-Between Conditions medya sanatı, yeni teknolojiler, bilim ve çağdaş kültürün diğer melez biçimleriyle bağlantılar kuran bağımsız, disiplinler arası ve uygulama tabanlı bir platformdur. Platformun temel konsepti, değişen sosyo-politik bağlamları tespit etmeyi, kültürel bir altyapı geliştirmeyi ve bilgi üretiminin tezahürlerini oluşturmayı amaçlayan girift bir küratöryel yaklaşım geliştirmektir.
Abid Hussain, İngiltere'nin ulusal sanat ve kültür geliştirme ajansı İngiltere Sanat Konseyi'nin Çeşitlilik Direktörüdür ve organizasyonun eşitlik, kapsayıcılık ve yaratıcılık için çeşitliliği savunma konusundaki çalışmalarına liderlik etmektedir. Kendisi, hem ABD Uluslararası Ziyaretçi Liderliği Programı (IVLP) hem de sanat ve sosyal değişim, göç, yerinden edilmiş sanatçılar ve çatışma dönüşümü konularına odaklanan Salzburg Küresel Semineri'ni tamamlamıştır. 2014'ten bu yana Abid, İngiltere Sanat Konseyi'nin stratejik eşitlik ve çeşitlilik çerçevesinin geliştirilmesine öncülük etmiş, bu kapsamda ülkedeki sanat ve kültür ortamının çeşitlendirilmesine önemli bir katkı sağlayan Elevate (Yükselt) ve Change Makers (Değişimi Yaratanlar) gibi dönüştürücü programları geliştirip hayata geçirmiştir. Abid, engelli ve işitme engelli sanatçıların en iyi çalışmalarını sergilemek için bir platform sağlayan Unlimited (Sınırsız) programının stratejik lansmanında yer almaktadır ve sanat ve kültür sektöründe çalışan engellilerin yetersiz temsili sorununu ele almak için bir dizi araştırma ve araç seti geliştirmiştir. Abid, Kuzey Amerika, Avrupa, Asya, Güney Afrika ve Avustralasya'daki kültürel kurum, akademi, hükümet ve STK'larla çalışma noktasında geniş deneyime sahiptir.
Arts Council England (İngiltere Sanat Konseyi), İngiltere'nin sanat ve kültüre yönelik ulusal kalkınma ajansıdır. İnsanların yaşamlarını zenginleştiren sanatsal ve kültürel deneyimleri savunmakta, geliştirmekte ve bunlara yatırım yapmaktadır. Tiyatrodan dijital sanata, okumadan dansa, müzikten edebiyata ve el sanatlarından koleksiyonculuğa uzanan bir yelpazede sanat etkinlikleri, müze ve kütüphaneleri destekemektedir.. 2018 ila 2022 yıllarında ülke çapında mümkün olduğunca çok insana bu deneyimleri sunma amacıyla, hükümetin ayıracağı 1.45 milyar Sterlin kamu kaynağı ve Milli Piyango'dan gelen yaklaşık 860 milyon Sterlin ile yatırımlar yapmaktadırlar..