Bilim ve animasyon arasındaki ilişkinin, sadece teknolojik gelişmelerle sınırlı olmayan uzun bir geçmişi vardır. Disney Stüdyolarında çalışan animatörler, hayvanat bahçesi ziyaretleriyle, hatta stüdyoya getirilen hayvanlarla anatomi çalışmaya teşvik edilirlerdi. Üç boyutlu animasyonların ve giderek gelişen donanım ve yazılımların çağında, animasyonların gerek bilimden gerekse sanattan giderek artan bir şekilde beslenmesi hiç de şaşırtıcı değil. Dr. Llyr ap Cenydd tarafından geliştirilen ve Samsung'un Gear VR cihazında yer alan Ocean Rift ismindeki uygulama da bunun en iyi örneklerinden birisi.
Bangor Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri bölümünde ders veren Dr. ap Cenydd, "İlk bilgisayarım, ben dört yaşımdayken alınan bir Commodore 64'tü. Bilgisayar oyunlarında yer alan animasyonların işleyişi, karakterlerin nasıl canlandırıldığı beni daima etkilemiştir. Biyolog mu olsam yoksa bilgisayar bilimcisi mi olsam karar verememiştim," diyor. Dr. Cenydd, Ocean Rift uygulaması için hayvanları canlandırırken biyolojiden yardım almış. Konuyu şöyle açıklıyor, "Bu iş dijital robot teknolojisine benziyor. Yazdığım animasyon sistemlerinin birçoğu (ve bu alanın kendisi), büyük ölçüde biyoloji ve robot-bilimden esinleniyor."
SANAL YAŞAM
Doktorasını bilgisayar grafikleri alanında tamamlayan Dr. ap Cenydd, animasyonlarda yapay zeka kullanımı üzerine çalışmış. Konuyu, "Bu iş sanal yaşam yaratmakla ilgili," diye açıklıyor. "Mesela, Ocean Rift'teki hayvanların canlandırılması bir Disney filmindeki gibi olmuyor; Ocean Rift'tekiler gerçekten yüzüyor, kuyruklarını sallıyor, ağızlarını açıyor ve göz kırpıyorlar." Dr. ap Cenydd, Kickstarter'dan (ABD merkezli kâr amacı gütmeyen ve yaratıcı fikirler için fon oluşturmaya yardımcı olan bir bağış şirketi) destek sağlayarak sanal gerçeklik gözlüğü şirketi Oculus Rift'ten bir geliştirme kiti edinmiş. Canlandırmayı oluşturmaya başlamış ve önce ses, hava kabarcıkları ve hayvanları kullanarak insanlara kendilerini su altındaymış gibi hissettirmeye çalışan, yarım saat süren ve bir kilometrekarelik bir su altı dünyası gezintisinden oluşan çevrimiçi bir demo yayınlamış. Bu demodan haberdar olan Samsung, yeni Gear VR'ın lansmanına kadar geliştirmesi için kendisiyle iletişime geçmiş.
Bu teknolojinin akıllı telefon üzerinde çalışabilir bir uygulama için yeniden ölçeklendirilmesi, işin asıl zorluğunu oluşturuyormuş. "Her işlemi yürütebilen 2.000-3.000 Sterlinlik bilgisayarlarla çalışmaya alışmıştım," diyor Dr Cenydd. Bu bilgisayarların soğutma sistemleri var. "Gear VR bir akıllı telefon üzerinde çalışıyor. Akıllı telefonlar çok küçük oldukları gibi, oluşan ısıyı dışarı da aktaramıyorlar. Bir akıllı telefona fan takamazsınız, o yüzden epeyce optimizasyon yapmanız gerekir. Çok güçlü bir masaüstü bilgisayarda yaptıklarınızı bir telefon üzerinde simüle etmelisiniz. Bu sadece benim için değil, neredeyse herkes için çok büyük bir zorluk."
FARKLI YAŞAM ALANLARI
Su altı ortamında yaşayan hayvanlar canlandırılırken her biri kendine özgü sorunları da beraberinde getiriyor. "Yaratması en zor canlı yunustu çünkü siz ortama girdiğinizde yunusların size doğru yüzmeleri beklenir. Oysa yunuslar kolunuzu uzatabileceğiniz mesafeden daha yakına geldiklerinde, kişisel alanınızı işgal ediyorlarmış hissine kapılıyorsunuz. Peki bu durumda ne yapmalı? Yunuslar geride mi durmalılar? Size ne sıklıkta yaklaşmalılar? Bu, hayvanın ne kadar dost canlısı olduğuna bağlı. Bir yılan balığı sadece yanınızdan yüzüp gidebilir ama bir memelinin, özellikle de balina ve yunusların size bakması ve gözlerinin hareket etmesi önemlidir. Göz bebekleri gibi detaylar hayvanın yanınızda bulunduğu duygusunu arttırır."
Dr. ap Cenydd sonraki sürümler için de konuşuyor: "Uygulamayı, yunuslar, balinalar ve diğer canlılar için yaşam alanlarına böldük. Bundan sonra daha büyük, gezilecek daha fazla alanın olduğu ve seviyelerin daha da detaylı olacağı yeni yaşam alanları ekleyeceğim."
DIŞ BAĞLANTILAR
•Bangor Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri hakkında daha fazla bilgi için tıklayın.